Συμπληρωματικές πληροφορίες και λεπτομέρειες για το άνοιγμα των σχολείων, ανακοίνωσε την 1/9 η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Υπουργό Εσωτερικών, Παναγιώτη Θεοδωρικάκο, τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Στέλιο Πέτσα, τον Πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, Δημήτρη Παπαστεργίου, και τη συμμετοχή της Καθηγήτριας Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Βάνας Παπαευαγγέλου.
Όπως σημείωσε εισαγωγικά η Υπουργός, το σχέδιο λειτουργίας βασίζεται εκ νέου στην εισήγηση και τις οδηγίες της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, η οποία έλαβε υπόψιν τα τελευταία επιδημιολογικά και επιστημονικά δεδομένα.
Κάθε βήμα θα αξιολογείται και θα επικαιροποιείται – αν χρειαστεί– στη βάση της εξέλιξης της πανδημίας, σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι έτοιμο για τη νέα σχολική χρονιά, μία διαδικασία προετοιμασίας που έχει ξεκινήσει εδώ και πολλούς μήνες» ανέφερε η κα Κεραμέως.
Η Υπουργός ανακοίνωσε πως σήμερα, 1η Σεπτεμβρίου ανέλαβαν υπηρεσία οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία και 14 Σεπτεμβρίου 2020 ξεκινούν τα μαθήματα σε όλα τα σχολεία της χώρας, συμπεριλαμβανόμενων των νηπιαγωγείων.
Όπως εξήγησε η κα Κεραμέως:
«Σημαντικός παράγοντας για αυτή την απόφαση ήταν να δώσουμε ικανό χρονικό διάστημα από την επιστροφή των εκδρομέων και να περιοριστούν οι μετακινήσεις των ασυμπτωματικών, καθώς στοιχεία δείχνουν ότι σημαντικό τμήμα του πληθυσμού δεν έχει ακόμη επιστρέψει. Παράκληση προς τους εκδρομείς να επιστρέψουν με τις οικογένειές τους άμεσα, ώστε να περιοριστούν οι μετακινήσεις τυχόν ασυμπτωματικών και γενικότερα να σταθεροποιηθεί η επιδημιολογική εικόνα».
«Φέτος θα είναι μια χρονιά διαφορετική από τις άλλες. Κατανοώ απόλυτα τις αγωνίες σας. Έχουμε χρέος τα παιδιά μας να βρεθούν στο φυσικό τους χώρο, στο σχολείο, με τα καλύτερα δυνατά μέτρα προστασίας. Τα παιδιά μας είναι πιο ασφαλή στο σχολείο, όπου λειτουργούν με κανόνες, με την καθοδήγηση των πολύτιμων εκπαιδευτικών τους, παρά στο δρόμο και στις πλατείες όπου παίζουν χωρίς κανόνες. Με τα μέτρα προστασίας στο σχολείο προστατεύονται και τα παιδιά μας, και οι εκπαιδευτικοί μας αλλά προστατεύεται και η οικογένειά μας όταν το παιδί ή ο εκπαιδευτικός γυρνάει από το σχολείο. Είμαστε εδώ για διασφαλίσουμε και το αγαθό της υγείας και αυτό της εκπαίδευσης. Από αυτήν την κρίση θα βγούμε πιο δυνατοί» υπογράμμισε η κα Κεραμέως.
Η κα Κεραμέως αφού ευχαρίστησε τον Υπουργό Εσωτερικών, τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ, τους Δημάρχους και την Τοπική Αυτοδιοίκηση ευρύτερα, για τη μέχρι σήμερα εξαιρετική συνεργασία, τόνισε τον σημαντικό ρόλο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, όπως:
η μέριμνα για το απαραίτητο προσωπικό καθαριότητας
η εξασφάλιση στα σχολεία όλων των αναλώσιμων υλικών (μάσκες, αντισηπτικά, σαπούνια, καθαριστικά κτλ)
η λειτουργία των σχολικών κυλικείων με εξειδικευμένες οδηγίες.
Παράλληλα, η Υπουργός αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, πιο νωρίς από όλα τα τελευταία χρόνια, στην απλοποίηση των διαδικασιών, ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να αναλάβουν υπηρεσία εντός σχολείου και να μην χρειάζεται να πηγαίνουν πρώτα στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, που συχνά βρίσκεται σε άλλη περιοχή ή άλλη πόλη καθώς και στην παράδοση βιβλίων στα σχολεία που έχει γίνει στην ώρα της.
Η κα Κεραμέως περιέγραψε επίσης τον σχεδιασμό αναφορικά με την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης: «προτεραιοποιήσαμε τη στελέχωση των σχολείων: ολοκληρώσαμε τους πρώτους στη χώρα 4.500 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, και εκδώσαμε τους νέους προσωρινούς πίνακες για μόνιμους διορισμούς στη Γενική Εκπαίδευση, τη βάση για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς που βαίνουν προς ολοκλήρωση.»
Η Υπουργός έδωσε έμφαση στο ότι:
«Η χρήση της μάσκας καθίσταται υποχρεωτική σε όλους τους εσωτερικούς χώρους, και στους εξωτερικούς όπου υπάρχει συγχρωτισμός καθώς και στα μέσα μεταφοράς μαθητών, ενώ δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση από Νηπιαγωγείο έως και την τρίτη Δημοτικού. Η Κυβέρνηση διαθέτει δωρεάν μάσκες σε όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων».
Όσο για τις επικαιροποιημένες οδηγίες καθώς και τις κατηγορίες μαθητών που εξαιρούνται από τη χρήση μάσκας, η κα Κεραμέως είπε πως θα σταλούν στα σχολεία καθώς επίσης θα αναρτηθούν στον ιστότοπο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, ενώ ανακοίνωσε πως: «έχει δρομολογηθεί και η συνεργασία με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, στη βάση της οποίας γιατροί θα επισκέπτονται τα σχολεία για να εξηγήσουν τα μέτρα προστασίας και πρόληψης και βεβαίως την ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας».
Η Υπουργός επανέλαβε την ισχυρή σύσταση για χρήση ατομικού παγουριού που παρέχεται δωρεάν σε κάθε μαθητή δημοτικού, δημοσίου και ιδιωτικού σχολείου. Ένα μέτρο για την αποφυγή ανταλλαγής μπουκαλιών, ποτηριών, επαφής στόματος με τη βρύση, που, μειώνοντας τη χρήση πλαστικού, προσφέρει και μία φιλοπεριβαλλοντική λύση.
Τέλος, η κα Κεραμέως υπενθύμισε δράσεις που έχουν εγκριθεί για την αντιμετώπιση και πρόληψη της διασποράς του κορωνοϊού, ανάμεσα στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι ακόλουθες:
Επιπλέον κονδύλι άνω των 100 εκ. ευρώ για την επέκταση των Ολοήμερων Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων, ώστε να μένουν περισσότερα παιδιά στο σχολείο έως τις 4μμ και να περιοριστεί η επαφή των παιδιών με ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (παππούδες, γιαγιάδες).
Πρόσληψη επιπλέον αναπληρωτών για την κάλυψη όσων κενών προκύψουν από την απουσία εκπαιδευτικών που αποδεδειγμένα ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου και για τη διενέργεια αποκλειστικά εξ αποστάσεως μαθημάτων («διαδικτυακά τμήματα»).
Ενώ, η Κυβέρνηση έχει εστιάσει και:
Στην αναβάθμιση δημόσιων πλατφορμών (e-class, e-me) μέσα από την ενίσχυση των δικτύων και του ανθρώπινου δυναμικού τους – ενισχυμένο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.
Στην ενίσχυση του τεχνολογικού εξοπλισμού των σχολείων μας με άνω των 70.000 φορητών συσκευών (laptop, tablet)
Στα προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Στην εκπαιδευτική τηλεόραση, με τη δημιουργία εκ του μηδενός «βιβλιοθήκης» μαθημάτων για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, και με δυνατότητα για επέκταση.
Στην ενίσχυση εκπαιδευτικού προσωπικού των ΑΕΙ για τη διενέργεια μαθημάτων σε ολιγομελείς ομάδες.