Άρθρο του Φώτη Καρυδά: «Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας» για την καταπολέμηση της μάστιγας των τροχαίων
Σύμφωνα με τη σχολή οδικής συμπεριφοράς «Ιαβέρης» που κάνει εξαιρετική δουλειά η πρώτη αιτία θανάτου ανθρώπων 18-44 ετών στην Ελλάδα είναι τα τροχαία δυστυχήματα. Η οδική ασφάλεια λοιπόν αποτελεί πραγματικά ζήτημα ζωής και πρέπει όλοι να την αντιμετωπίζουμε έτσι.
Σας παραθέτουμε το άρθρο:
«Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας» για την καταπολέμηση της μάστιγας των τροχαίων
Δυστυχώς, αλλά δικαίως τα τροχαία δυστυχήματα έχουν χαρακτηριστεί ως μάστιγα στη χώρα μας. Σύμφωνα με τη σχολή οδικής συμπεριφοράς «Ιαβέρης» που κάνει εξαιρετική δουλειά (www.iaveris.gr), η πρώτη αιτία θανάτου ανθρώπων 18-44 ετών στην Ελλάδα είναι τα τροχαία δυστυχήματα. Η οδική ασφάλεια λοιπόν αποτελεί πραγματικά ζήτημα ζωής και πρέπει όλοι να την αντιμετωπίζουμε έτσι. Διότι όσο πιο πολύ ενημερωμένος είναι κάποιος, τόσο ευκολότερα θα αποφύγει το μοιραίο. Το «προλαμβάνειν εστί θεραπεύειν».
Όμως, τις γιορτινές ημέρες, ήρθαν στο φως της δημοσιότητας δύο συγκλονιστικά τροχαία δυστυχήματα. Τα ξημερώματα της παραμονής των Χριστουγέννων, ένα αυτοκίνητο λόγω υπερβολικής ταχύτητας συγκρούστηκε με απορριμματοφόρο του Δήμου Σαρωνικού την ώρα που γινόταν η αποκομιδή με αποτέλεσμα τον ακρωτηριασμό του ποδιού ενός υπαλλήλου καθαριότητας. Μια παρόμοια σύγκρουση αυτοκινήτου με απορριμματοφόρο συνέβη την προηγούμενη εβδομάδα στο Ξυλόκαστρο με αποτέλεσμα τον ακαριαίο θάνατο της υπαλλήλου καθαριότητας σε αυτήν την περίπτωση.
Είναι παραπάνω από σαφές ότι οι οδηγοί μας πρέπει να αποκτήσουν από νωρίς οδική παιδεία, ό,τι δηλαδή είναι σωστό για την ασφάλειά μας στο οδικό δίκτυο.
Οι αυξημένοι έλεγχοι της ΕΛ.ΑΣ. και τα μεγάλα πρόστιμα είναι ένα βήμα της πολιτείας προς τη σωστή κατεύθυνση για την αντιμετώπιση του ιδιαίτερα λυπηρού φαινομένου των συχνών τροχαίων ατυχημάτων. Το ίδιο όμως σημαντική με την καταστολή, αλλά και ακόμα περισσότερο, είναι η πρόληψη.
Μια πρόταση με ενδιαφέρον είναι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση να υπάρχει μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής. Ο ρόλος της εκπαίδευσης άλλωστε είναι καταλυτικός στον οδικό χάρτη που υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με στόχο τη μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα έως το 2030.
Θα ήταν χρήσιμο ακόμα, οι νέοι προτού λάβουν το δίπλωμα οδήγησής τους να περνούν και από ψυχομετρική και γνωστική αξιολόγηση. Πέραν των θεωρητικών και των πρακτικών γνώσεων, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε υπ’ όψιν μας μια σειρά παραγόντων που σχετίζονται με τον χαρακτήρα του οδηγού. Αυτοί οι παράγοντες μπορεί να ευνοήσουν ή να μετριάσουν τον κίνδυνο των αυτοκινητικών ατυχημάτων.
Μια ακόμη καινοτομία προς αυτή την κατεύθυνση είναι προ των πυλών. Η ελληνική κυβέρνηση έχει θέσει στόχο, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας για τη συλλογή ασφαλών δεδομένων, που θα αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία ώστε να αναπτυχθούν στοχευμένες παρεμβάσεις. Κατ’ επέκταση, εκπονείται ήδη νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021-2030. Ένα φιλόδοξο σχέδιο, που στόχο έχει να καταπολεμήσει τη μάστιγα των τροχαίων, που δυστυχώς κάθε χρόνο στερεί τη ζωή τόσων και τόσων ανθρώπων.