Ξεκίνησαν στα Τρίκαλα οι πιλοτικές δομικές των αυτόνομων ρομπότ μεταφορών
Ξεκίνησαν στα Τρίκαλα οι πιλοτικές δομικές symfvna me to ΑΠΕ-ΜΠΕ των αυτόνομων ρομπότ μεταφορών, μέσα από τη συνεργασία της e-Trikala, του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) και του Πανεπιστημίου της Γένοβας (UNIGE), στο πλαίσιo του ευρωπαϊκού προγράμματος SHOW.
Αρχικά στον Μύλο των Ξωτικών, τα ρομπότ μετέφεραν τα γράμματα των μικρών παιδιών από το ταχυδρομείο των Ξωτικών προς τον Άη Βασίλη. Στη συνέχεια, τα ρομπότ θα κινηθούν στον πεζόδρομο της Ασκληπιού, στο κέντρο της πόλης, μεταφέροντας εφημερίδες, αλληλογραφία και μικρά πακέτα από τους προμηθευτές στα τοπικά καταστήματα.
Όπως ανακοινώθηκε από τον Δήμο Τρικκαίων, το ρομπότ αυτό «εκπαιδεύεται» με λέιζερ και χαρτογραφημένη διαδρομή, όχι απλώς να κινείται σε προκαθορισμένο πλαίσιο, αλλά και να «διαβάζει» τυχόν εμπόδια. Επομένως, θα μπορεί να προχωρά με βάση την κίνηση των πεζών, τα ποδήλατα και, γενικά, μη καθορισμένους παράγοντες.
Στόχος, το να δοκιμαστεί σε ποιες συνθήκες μπορούν να λυθούν θέματα μεταφοράς προϊόντων σε κέντρα πόλεων, συνυπολογίζοντας την κίνηση, μετρώντας τους χρόνους, τα ηλεκτρικά φορτία και όλα τα τεχνικά δεδομένα.
Επομένως, θα εξαχθούν συμπεράσματα για τον τρόπο και το εύρος χρήσης παρόμοιων ρομπότ σε αστικό περιβάλλον, με πεζούς, οχήματα, κινητά εμπόδια και όχι μόνο σε κλειστά κέντρα εμπορίου ή σε ελεγχόμενους χώρους, όπου τα ρομπότ αυτά ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους. Μάλιστα, στην τεχνική ονομασία του προγράμματος, η διαδρομή καταγράφεται ως «The last mile» εννοώντας τη χρήση οχημάτων μικρομεταφορών – παραδόσεων μικρής κλίμακας, στο κέντρο πόλεων, με κανονικές συνθήκες, από στόλο οχημάτων.
Tα ρομπότ είναι κατασκευασμένα από την ιταλική εταιρεία YAPE.
Αυτή η καινοτομία, για πρώτη φορά σε όλη την Ευρώπη, υλοποιείται στα Τρίκαλα, σύμφωνα επίσης με τη δημοτική αρχή. Σε μια ακόμα κίνηση πρωτοπορίας, τα ρομπότ είναι ασφαλισμένα από την εταιρεία Anytime. H επικοινωνία με το κέντρο ελέγχου των YAPE γίνεται μέσω του δικτύου 5G της Vodafone. To πρόγραμμα τέθηκε σε λειτουργία με υπουργική απόφαση του υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου.
Tο έργο SHOW συγκεντρώνει 69 εταίρους από 13 χώρες της ΕΕ, που καλύπτουν ολόκληρη την αλυσίδα αστικής κινητικότητας, με συντονιστή τη Διεθνή Ένωση Δημόσιων Μεταφορών (International Association of Public Transport | UITP) και τεχνικό συντονιστή εταίρo το Εθνικό Κέντρο Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ). To SHOW αποτελεί το μεγαλύτερο ερευνητικό έργο της ΕΕ για την Συνεργατική, Συνδεδεμένη και Αυτοματοποιημένη Κινητικότητα (CCAM) σε αστικές περιοχές.
Ειδικότερα, το ευρωπαϊκό πρόγραμμα SHOW στοχεύει στην υποστήριξη, με τη χρήση τεχνικών λύσεων, επιχειρηματικών μοντέλων και σεναρίων προτεραιότητας για την εκτίμηση των επιπτώσεων, της πορείας μετάβασης προς αποτελεσματικές και αξιόπιστες βιώσιμες αστικές μεταφορές, μέσω της ανάπτυξης κοινόχρηστων, συνδεδεμένων, συνεργατικών και ηλεκτροκίνητων στόλων αυτόνομων οχημάτων σε συντονισμένες αλυσίδες συστημάτων Δημοσίων Μεταφορών (PT), συστημάτων μεταφορών ανταποκρινόμενα στη ζήτηση (DRT), υπηρεσιών Mobility as a Service (MaaS) και υπηρεσιών Logistics as a Service (LaaS).
Το έργο αποτελείται από πιλοτικές εφαρμογές σε πραγματικό αστικό περιβάλλον που θα λάβουν χώρα σε 20 πόλεις στην Ευρώπη. Η κοινοπραξία του έργου SHOW αποτελείται από 69 εταίρους και 6 «τρίτους» εταίρους, έχοντας την πρόσθετη υποστήριξη 60 ενδιαφερόμενων φορέων και μεταξύ άλλων πραγματοποιεί κοινές παράλληλες δράσεις με 11 οργανισμούς από τις Η.Π.Α., τη Νότια Κορέα, την Αυστραλία, την Κίνα, την Ταιβάν και τη Σιγκαπούρη.
Συνολικά, το έργο SHOW θα αναπτύξει έναν στόλο 70 οχημάτων σε επίπεδα αυτοματοποιήσης 4 ή 5, που πραγματοποιούν αυτοματοποιημένες εμπορευματικές ή επιβατικές μεταφορές.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΚΕΔΕ Δημήτρης Παπαστεργίου τονίζει:
«Στα Τρίκαλα υλοποιούμε ακόμη ένα πιλοτικό πρόγραμμα που σχετίζεται και αφορά στο μέλλον. Αποκτούμε τεχνογνωσία και εμπειρίες, έχοντας ήδη μετάσχει σε πλήθος καινοτόμων προγραμμάτων, δοκιμάζοντας νέες τεχνολογίες. Αυτή η νέα πρόκληση σχετίζεται με τις μικρομεταφορές και η ευρωπαϊκή συνεργασία, μας δίνει δυνατότητες να αξιοποιήσουμε τα συμπεράσματα του προγράμματος προς όφελος των πολιτών και των πόλεων. Μαζί με τα αυτόνομα οχήματα που σύντομα θα δρομολογήσουμε ξανά, διερευνούμε όψεις του όχι και τόσο μακρινού, τελικά, μέλλοντος».